Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Opiskelijoita pystyy eri tavalla ohjaamaan yksilöllisesti, ilman työpaikan henkilöstön kuormittamista. Teorian opetuksesta suuri osa tapahtui ravintolan tiloissa, ja työvuorot olivat niin kuin ravintolatyössä yleensäkin, myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Myös ravintolan vakituiset työntekijät voidaan ottaa mukaan saamaan täydennyskoulutusta. Verkostoituminen ja yhteistyö on tässäkin avainasemassa: opiskelijoille järjestetään luentoja vierailevien puhujien toimesta, jolloin ravintolan oma väki voi päivittää tietonsa samalla esimerkiksi panimon uudesta tarjonnasta.

Nopeimmillaan tarjoilijaksi valmistutaan yhdeksässä kuukaudessa. Miten hienoa on saada motivoituneet nuoret aikuiset mukaan työelämään nopeasti - se on etu koko yhteiskunnalle.

Vastaavia koulutuspaketteja ja verkostoja voidaan rakentaa muillekin aloille. Tällä tavalla saadaan työvoima ja avoimet työpaikat kohtaamaan.”

 

Lue lisää >>  

 

Lähde: Länsi-Savo

Ammatillinen koulutus uudistuu – uusi tapa toimia hyödyttää opiskelijaa ja työnantajaa

Case aidossa oppimisympäristössä nopeasti käytännön ammattiin – pilotti 2016, reformi 2018

”Koulutuksen antaman työskentelyvalmiuden ja käytännön työelämän vaatimusten kohtaamattomuudesta on puhuttu viime vuosina paljon. Ammatillinen koulutus uudistuu vuonna 2018. Tarkoituksena on saada entistä suurempi osa opetuksesta tapahtumaan työpaikoilla. Mikä olisikaan parempi tapa saada oppi ja käytäntö kohtaamaan, kuin viedä koulutus oikeaan ympäristöön?

Aloitin vastaavanlaisen pilottikoulutuksen Etelä-Savon ammattiopistossa vuonna 2016. Kymmenen aikuisopiskelijaa suoritti suurimman osan tarjoilijaopinnoistaan – ravintolassa. Muutos vaati uudenlaista, ennakkoluulotonta tapaa toimia opettajalta, opiskelijoilta ja vastaanottavalta yritykseltä. Kaikki voittivat: yritys saa mahdollisesti suoraan tarpeisiinsa sopivaa pätevää ja kätevää ammattikuntaa, opiskelijat pääsevät oikeisiin töihin ilman pitkiä perehdytysjaksoja uudessa työpaikassa. Opettajallekin käytännön työympäristö on erilainen kuin luokan edestä.