Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Hyvä palvelu vaatii hyvää kuntoa – fyysisesti ja henkisesti

Palvelutilanteista pitää silti mennä vielä askel syvemmälle. Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara: se tiedetään, että hyvinvoiva tiimi jaksaa panostaa parempaan palveluun ja tehokkaaseen toimintaan, joka näkyy viivan alla. Harva yritys kuitenkaan hahmottaa henkilöstön hyvinvoinnin - työssä ja vapaalla - systemaattisena kokonaisuutena. 

- Ravintola-ala esimerkiksi on todella rankkaa työtä fyysisesti ja vaatii paljon raakaa työtä. Onhan se selvä, että hyvinvoiva jaksaa paremmin palvella asiakasta hymyllä, kestää painetta tiukoissa tilanteissa ja huomioida ne pienet yksityiskohdat, jotka erottavat yrityksen muista. Vimma devotion haluaa tuoda henkilöstön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin yhdeksi yritysten menestysteemaksi – tasavertaisena muun kehittämisen kanssa.

Mutkattomat ja rennot ravintolat ovat pärjänneet viime vuosina. Ilmassa on Kovasen mukaan merkkejä siitä, että valkoisten liinojen kulttuuri on tulossa takaisin. Se ei tarkoita perinteisiä valkoisia tärkättyjä liinoja ja jäykkää palvelukulttuuria, kuten moni saattaisi ajatella. Valkoisten liinojen kulttuurilla tarkoitetaan erittäin ystävällistä, kohteliasta, rennon asiallista palvelua, kauniita kattauksia ja esteettistä esille laittoa. Elämyksellisyyttä arvostetaan jälleen yhä enenevässä määrin itsepalvelun vastakohtana.

- Ihanaa, että palvelua ja asiakkaiden tarpeita määritellään ja mietitään etukäteen palvelun muotoilun keinoin. Asiakkaita osallistutetaan toiminnan suunnitteluun, Kovanen toivottaa suuntauksen tervetulleeksi. – Olipa paikka sitten fiini tai mutkattomampi, on merkitystä, onko kokonaisuus kunnossa. Tässä työssä tarvitaan raudanlujan alan tuntemuksen ja bisnesvaiston lisäksi silmää kauneudelle.

 

”Valkoisten liinojen kulttuurilla tarkoitetaan erittäin ystävällistä, kohteliasta,
rennon asiallista palvelua,
kauniita kattauksia ja esteettistä esille laittoa.
Elämyksellisyyttä arvostetaan jälleen yhä enenevässä määrin itsepalvelun vastakohtana.

 

 

Vimma devotion tarjoaa työelämälähtöisiä täsmäratkaisuja etenkin ravintola- ja matkailualalle: parempaa tulosta paremmalla palvelulla, hyvinvointia, koulutusta ja konsultointia.

Jaana Kovanen on ravintola- ja matkailualan moniosaaja, hyvinvointivalmentaja, kouluttaja ja opettaja. Hänellä on monen vuoden kokemus ja into vielä asiat käytäntöön muidenkin hyödyksi - positiivisella Vimmalla, ilon kautta. Hän on saanut tunnustusta työstään mm. Etelä-Savon ELY-keskuksen Hyvä kouluttaja -palkinnon muodossa.

Lisätietoja: www.vimmadevotion.fi tai Jaana Kovanen, 050 337 0535

Kaikista tärkein on palvelu

Lisätty 24.06.2019

Hesari kertoi henkilökuvassaan 19.5.2019 menestyneimmästä suomalaiskokista maailmalla, Helena Puolakasta, joka palasi Suomeen freesaamaan klassikkoa, Savoyta.  Puolakka kiinnittää huomiota jokaiseen pieneen yksityiskohtaan.  Jaana Kovasen Vimma devotion -yrityksen toiminta lähtee kokonaisuudessaan samasta ajatuksesta.

- Vaikka ruoka olisi huippuluokkaa, se ei yksin riitä, sanoo Vimma devotionin yrittäjä Jaana Kovanen. - Ruoan lisäksi pitää palvelun, esillepanon ja miljöön olla kunnossa, ylittää odotukset.

Kovanen on pitkän linjan ravintola-ammattilainen, joka tietää, miten paikkaan puhalletaan kokonaisteoksen henki.

 - Kyse on kokonaisuudesta, siitä, miten kaikki muodostavat yhdessä kokonaiselämyksen. Jokainen yksityiskohta pitää miettiä huolella asiakkaan näkökulmasta. Kokemuksen pitää olla niin saumaton ja hyvä, että asiakas yllättyy positiivisesti, Kovanen jatkaa.

Kokonaisuuteen kuuluu kaikki

Vimma devotion on auttanut ravintola- ja matkailualan yrityksiä ylittämään ne viimeiset metrit, joilla erotetaan jyvät akanoista. Yrityksen, kuten ravintolan, kokonaistilanteen ja tuotteiden kartoituksen lisäksi usein on syytä käydä läpi itse palveluprosessi ja kehittää sitä eteenpäin. Kyse on siitä, kenen toimintaa optimoidaan: halutaanko osaoptimoida oma työ vai tarjota asiakaslähtöinen wau-elämys. 

Ravintolan on syytä miettiä, miten asiakaskokemus luodaan näkyväksi. Käytännössä se voi näkyä niin, että asetutaan asiakkaan asemaan. Miten mukavalta tuntuu, jos välillä mennään asiakasta vastaan, tullaan pois tiskin takaa, toivotetaan ja hymyillään tervetulleeksi. Muita pieniä esimerkkejä on olla täysin valmistautunut asiakkaan kohtaamiseen: frisyyriä ei enää kohenneta palvelutilanteessa, vaan ne hoidetaan ennen saliin astumista.

- Aikonaan Restelillä ensimmäinen ’mystery shopping’ -tarkastuskriteeri oli juuri se, kuinka asiakas otetaan vastaan ja huomioidaan.  Asiakasta tervehditään hymyillen ja silmiin katsoen, kun hän saapuu. Lähtiessä viimeinen mieleen jäävä asia tulee olla, että asiakas hyvästellään niin, että hän tuntee olevansa tervetullut uudestaan. Tämä ei ole mitään kummallista tai ylitsepääsemättömän vaikeaa, enemmän se on kiinni halusta, viitseliäisyydestä ja kiinnostuksesta palvelutyötä ja asiakkaita kohtaan, Kovanen sanoo.