ELY:n konsulttiroolissa olen tänä vuonna nähnyt selvästi, miten koronavuosien jälkeinen väsymys on jättänyt jälkensä etenkin matkailu- ja ravintola-alan yrittäjiin. Moni on menettänyt uskonsa omaan liikeideaansa. Se ei ole ihme: takana on yli kaksi vuotta kituuttelua ja vyön kiristämistä. Mentorointi ja koutsina toimiminen ovatkin liiketoiminnan kehittämisen ja tuloskunnon ohella olleet tämän vuoden tärkeimmät teemat. Jos yrittäjällä ei ole jaksamista ja uskoa omaan bisnekseensä, ollaan vaarallisilla vesillä.
PK-yrittäjät ovat olleet todella tiukoilla. Eikä nyt ole varaa löysätä, vaikka matkailu taas vetää: kesä on monelle vuoden suurin sesonki. Yrittäjän on painettava työtä vuorotta, kun alalta on kaikonnut tuhansia ammattilaisia. Kassaan koronan painama vaje on kurottava kiinni ja liiketoiminta saatava kukoistamaan.
Työtä olisi tarjolla, tekijöistä on huutava pula. Koulutustakin olisi saatavilla, mutta alan vetovoima sakkaa. Matkailu- ja ravintola-ala on suuressa murroksessa.
Jos olette onnistuneet saamaan reippaan tekijän taloon täksi kesäksi, pitäkää kiinni kynsin ja hampain. Tarjotkaa koulutusta ja kunnon palkka. Kiinnittäkää huomiota työolosuhteisiin. Jos et itse voi palkata tekijää kesäsesongin jälkeen, kannusta jatkamaan alalla. Koulutusta on alalla tarjolla, samoin työpaikkoja. Se on yhteistä hyvää tälle sektorille. Entä mitä hyvää siitä seuraa asiakkaalle? Ammattimaista, hyvää ja ripeää palvelua, kun seuraavan kerran pysähdyt lomamatkallasi viehättävään kahvilaan tai ravintolaan. Asiakaskokemus, joka voi jopa olla elämys.