Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Ulkopuolinen voi nähdä paremmin, miten erottautua kilpailijoista

Lisätty 22.04.2019

 

Länsi-Savo kirjoitti 16.4. Anttolanhovin Juha Kaitaisen uusista ideoista yrityksen kehittämiseksi. Apuna tuotteiden ja palveluprosessien läpikäynnissä on ollut Vimma devotionin Jaana Kovanen. Mitä toiminnan kehittämisen avainkohtia nostaisit pk-sektorilla erityisesti esille, Vimma devotionin vetäjä, yrittäjä Jaana Kovanen?

-  Yrittäjällä ei useinkaan ole aikaa kehittämistyölle. Päivät kuluvat operatiivisen toiminnan parissa, ja hallinnolliset asiat päälle, Jaana Kovanen sanoo.  – Varsinkin PK-sektorin yrityksissä mennään täyttä höyryä pysähtymättä katsomaan, miten maailma ympärillä muuttuu.

Palvelu- ja ravintola-alalla on jatkuvasti uudistuttava. Yrittäjä itse ei kiireidensä keskellä välttämättä huomaa niitä erottautumistekijöitä, jotka muuttuvassa maailmassa auttaisivat kilpailussa. Tuotevalikoiman läpikäynti ja kehittäminen, sekä palveluprosessien hiominen huippuunsa vaativat usein jonkun ulkopuolisen harjaantunutta silmää.

- Ulkopuolinen voi nähdä paremmin ne erottautumistekijät ja vahvuudet, joilla erottautua edukseen kilpailijoista. Samalla ulkopuolinen voi nähdä ne kompastuskivet, jotka ovat yrittäjälle itselleen muodostuneet jo normaaliksi tavaksi toimia, eikä niissä huomata muutoksen tarvetta. Todetaan vain, että ”näin meillä on aina tehty”, Kovanen summaa.

Täsmäratkaisuja työelämän tarpeisiin

Palvelu- ja ravintola-alalla, jos millä, kokonaiskuvalla on merkitystä.  

- Otetaan esimerkiksi ravintolatoiminta. Asiaa pitää katsoa Kuppilat kuntoon -tyylillä joka kulmalta. Kartoitetaan tuotevalikoima, mutta myös kokonaistilanne. Onko turhia rönsyjä? Vai olisiko joku näistä ”rönsyistä” se erottautumistekijä, jolla paikka saadaan uuteen nousuun? Mitkä kaikki taustamuuttujat vaikuttavat hyvään tulokseen? Kovanen kysyy.

Vaikka kahvilan leivonnaiset olisivat paikkakunnan parhaat, mutta palvelu sakkaa, asiakkaita ei pitkän päälle riitä.

- Vimma devotionin vahvuus on nimenomaan kokonaisvaltaisuus. Analysoimme palveluprosessit, sparraamme yrittäjiä, teemme kehittämissuunnitelman, ja autamme käytäntöönpanossa – teemme kädet savessa työtä asiakasyrityksen kanssa yhdessä, Kovanen sanoo.   

Lisäksi kiinnitetään huomiota siihen tärkeimpään: henkilöstöön. Kun työntekijät voivat työssään hyvin, se näkyy tehokkaana toimintana ja parempana palveluna. Se taas korreloi suoraan parempaan tulokseen.

Räätälöimme aina paketin sen mukaan, mitä tarvitaan. Haluamme tuoda esille kaikki nämä puolet: parempaa tulosta paremmalla palvelulla, liikeidean mukainen tuotevalikoima sekä henkilöstön jaksaminen työssä ja vapaa-ajalla.

 

”Kun palvelu pelaa ja tuotteet ovat kunnossa,

asiakas on tyytyväinen – joka näkyy suoraan yrityksen tuloksessa.”

 

Länsi-Savo kirjoitti 16.4. Vimma devotionin panoksesta Anttolanhovin kehittämisessäLänsi-Savo kirjoitti 16.4. Vimma devotionin panoksesta Anttolanhovin kehittämisessä

 

 

Vimma devotion tarjoaa työelämälähtöisiä täsmäratkaisuja etenkin ravintola- ja matkailualalle: parempaa tulosta paremmalla palvelulla, hyvinvointia, koulutusta ja konsultointia.

Jaana Kovanen on ravintola- ja matkailualan moniosaaja, hyvinvointivalmentaja, kouluttaja ja opettaja. Hänellä on monen vuoden kokemus ja into vielä asiat käytäntöön muidenkin hyödyksi - positiivisella Vimmalla, ilon kautta. Hän on saanut tunnustusta työstään mm. Etelä-Savon ELY-keskuksen Hyvä kouluttaja -palkinnon muodossa.

Lisätietoja: www.vimmadevotion.fi tai Jaana Kovanen, 050 337 0535